måndag 27 april 2009

Bin på utflykt



Bild: B. Johansson

En vacker vårsöndag, när solen sken, fåglarna kvittrade och allt skulle rensas i min koloniträdgård. Det var dock en skön avkoppling att få sätta sig vid bikupan och titta när alla flitiga bin kom med sitt pollen i alla möjliga färger. Att det var full aktivitet kändes på locket, det var alldeles varmt.

Mitt i all rensning kom dock en granne och frågade om jag ville hämta mina bin! Han hade fått en svärm vid sin damm, sa han, och det kunde ju inte vara några andra än mina bin! Konstigt med tanke på aktiviteten i kupan, men tänk att få hämta sin första svärm i en damm! Jag "stövlade" dit för att kolla läget, men det visade sig vara ett hundratal bin som hade tagit semester och åkt på Spa! Vi stog vid dammen en lång stund och pratade om bin, skötsel och den goda honungen dom levererar varje år.

av Margaretha Bjerker

Inga kommentarer: