fredag 11 december 2009

Mina år som biodlare - Adolf Wogatai


En av våra veteraner i föreningen, Adolf Wogatai, har bestämt sig att lägga ner sin biodlingsverksamhet efter cirka 35 år.

- Jag är född och uppvuxen i södra Österrike och kom till Sverige 1962 som ung. Jag började arbeta inom verkstadsindustrin men sedan blev gymnasielärare 1977 och undervisade 25 år på Lars Kagg skolan i Kalmar. 2005 gick jag i pension.

- I början av 70-talet sökte jag efter en hobby som kunde fängsla mig. Jag började läsa om biodling, gick en kurs och våren därpå skaffade jag mig 2 bisamhällen. Därefter deltog jag i en drottningodlingskurs och då insåg jag att jag hade hittat precis den hobby jag letade efter. Länsskolnämnden i Södermanland uppmärksammade mig så jag fick i uppdrag att hålla en studiedag för mellanstadielärare och berätta om binas liv och biodling samt visa hur praktisk biodling gick till.

- Mitt intresse bara växte och jag började experimentera med diverse redskap. Jag byggde mig bland annat en självvändande slunga med plats för 6 ramar av alla sorter, den byggde jag senare om till en radialslunga som föreningen använder i dag. På 80-talet började jag på allvar jobba för att inseminering av bidrottningar skulle bli verklighet i Kalmar och Småland. På uppdrag av biodlarnas länsförbund höll jag på med föredrag om fördelarna med drönarodling och inseminering av drottningar. Detta inträffade på länsförbundets möten och flera platser i länet. Samtidigt försökte jag först med Kalmarortens biodlarförening och sedan med hjälp av länsförbundet få ihop pengar till utrustningen och 1988 började jag inseminera de första bidrottningarna.

- Sedan 1978 var jag med i SBR:s lista som föredragare i en rad olika ämnen inom biodlingen. Föredragen började på länsförbundets vinterträffar och fortsatt sedan till många platser i Småland, Öland och Blekinge. 2007 på Kapellagården (Öland) ledde och tolkade jag vid ett mycket intressant erfarenhetsutbyte mellan biodlare från Öland–Kalmar och en busslast biodlare från trakten kring Frankfurt med representanter från universitet i Sindelfinger nära Frankfurt med forskning inom biavel.

Inga kommentarer: