fredag 12 december 2014

Kan bin motverka hårförlust?

Propolis by OBA TTP, on Flickr
Creative Commons Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by OBA TTP on Flickr

Japanska forskare har hittat ytterligare ett användningsområde för propolis, enligt en artikel i tidskriften Science Daily, Honeybee hive sealant promotes hair growth in mice. Propolis har sedan urminnes tid använts mot tumörer, skador och inflammation men nu har forskare från Hokkaido universitet i norra Japan studerat hur propolis påverkar återväxt av päls på möss. De såg hur återväxten gick betydligt snabbare på möss som hade behandlats med propolis än de som inte hade behandlats. Tydligen hjälper propolis mot inflammation, en av orsakerna bakom hårförlust. Framtida studier får visa om detta kan hjälpa människor mot hårförlust.

Referens:
Shota Miyata, Yozo Oda, Chika Matsuo, Haruto Kumura, Ken Kobayashi.Stimulatory Effect of Brazilian Propolis on Hair Growth through Proliferation of Keratinocytes in Mice. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2014; 62 (49): 11854 DOI: 10.1021/jf503184s

1 kommentar:

Unknown sa...

Propolis är ett fantastiskt tätningsmedel.
När jag var ny biodlare läste jag allt om dessa fantastiska varelser -bin m.a.o. - och deras värld. Propolis var frontidens tuggummi exempelvis. Så jag tog några bitar ur ett av mina samhällen ( vissa är extrema propolisbyggare ! Faktiskt är det så ) och tog en bit i munnen för att tugga på. Och jag håller på ännu! Detta material lever och verkar. For ever.
Så SE UPP !
Om det funkar som hårförbättringsmedel vågar jag mig inte på att kommentera. Dra bara inte en kam igenom de testar som ni behandlat!